perjantai 6. huhtikuuta 2012

Budapest 2.4.-5.4.2012

Day 1

Matka alkoi 2.4. 3:30 aamuyöllä, kun lähdimme taksilla kohti Tampereen linja-autoasemaa. Bussi kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää lähti 4:20. Lentokentällä oltiin 6:40. Lento lähti 9:30. Ensimmäinen lento ikinä!

Lento kesti onneksi vain 2 tuntia, ja Finnair tarjosi lennolla ihanaa leipää ja juotavaa. 10:50 oltiin perillä Unkarissa.

Helou aurinkoinen Budapest!
Lentokentältä postista ostettiin 72h Budapest kortti kulkuneuvoihin. Hotellille lähdettiin lentokentältä bussi nro 200E:lla. Ei jouduttu odottamaan kymmentäkään minuuttia, kun bussi jo tuli. Sillä mentiin Kobánya-Kispestin metroasemalle, josta matka jatkui M3 metrolla Kalvin térin metroasemalle. Metroasemilla oli rullaportaat, jotka oli yllättävän pitkät ja jyrkät ja liikkuivat aika reipasta tahtia. Sieltä olikin vain 350m kävelymatka Boutique Hotel Zaraan.

Hotelliin päästiinkin jo yhdeltä, vaikka virallisesti Check in on vasta kahdelta. Hotelli oli mukava, lukuunottamatta voimakasta hajua huoneessa. Se muistutti tervaa, onneksi ilmastoinnilla saatiin se aika hyvin pois. Allergisena ja astmaatikkona se hieman häiritsi.

Ekana päivänä käytiin Luolakirkossa ja kierreltiin sen lähellä.

Käytiin syömässä Pub Nevadassa, jota matkaoppaani kehui todella hyväksi. "Tuhdit grilliannokset" tuottivat kyllä pienen pettymyksen.

Budapestissa hampurilaiset olivat outoja, jotenkin pullamaisia. Sämpylät olivat jättimäisiä ja kiilsivät kuin voidellut pullat. Myös maku oli vähän makeahko.

Kierreltiin Pub Nevadan lähistöllä ja lähettiin takaisin hotellille. Matkalla käytiin Kauppahallissa.

Käytiin illalla vielä Burger Kingissä, mutta sekin oli pettymys.

Day 2

Herättiin aikasin aamupalalle, n. 8:30. Hotellissa oli ihana aamiaisbuffetti.

Leipien lisäksi söin hedelmäsalaattia ja jogurttia, m-mm.
Aamupalan jälkeen lähdettiin Budapestin eläintarhalle. Siitä tulikin koko reissun kohokohta; syötettiin kameleita ja vuohia, pikkuvuohia pidettiin sylissä ja ne yritti syödä kaikkee mahdollista kengännauhoista ja esitteistä lähtien. : D Vuohien aitaukseen sai mennä. Eläimiä oli laidasta laitaan.

Lisää kuvia tulossa kenties myöhemmin, kamerasta loppui akku eläintarhassa (yllättäen....).
Eläintarhalta lähdettiin ostoskeskus Mammuttiin. Hintataso oli aika sama kuin Suomessa, eikä kaupatkaan kovin ihmeellisiä, joten eipä sieltä paljoa itelle tullu ostettua. Matin siskon tytölle sen sijaan löysin paljon halpoja pikku vaatteita ristiäislahjaks. Hintaa niille tuli yhteensä n. 25e.

Mammutilta lähdettiin hotellille hetkeksi lepäämään. Noin 18:30 lähdettiin vielä iltakävelylle Gellértinvuorelle. Näköala oli huikea.

140 metrin korkeudessa puoli 8.

Alas laskeuduttaessa illalla kahdeksan aikaan.

Day 3

Päivä alkoi samoin kuin tokakin, ja lähdettiin aamiaisen jälkeen ajoissa liikkeelle. Ensimmäisenä suuntasimme Linnavuoren alueelle. Nousimme Linnavuorelle tällaisella hienolla Harry Potter-tyylisellä vaunulla. : D

Kuninkaanlinna.

Linnavuoren alue on 60 metrin korkeudessa. Siellä kierreltiin Kuninkaanlinnan luona, Árpád tóthin puistokäytävällä ja Kalastajalinnakkeella.

Linnavuorelta mentiin ostoskeskus West end city centeriin. Sieltäkään ei oikein löytyny paljo mitään.

Illalla käytiin vielä Margitin saarella. Ihanan rento paikka, jossa ihmiset käyvät lenkillä ja muuten vain istuskelemassa nurmella. Budapestissa yllätti koirat, jotka saivat olla irti. Silti ne tottelivat omistajiaan tosi hyvin.

Illalla käytiin syömässä Bangkok ravintolassa, joka oli kyllä valitettavan suuri pettymys (sekin). Jouduin odottamaan annostani tunnin, Emmi oli jo sillä välin syönyt omansa. En jättänyt tippiä, joka pitäisi jättää ravintoloissa. Lisäksi ruoka oli älyttömän suolasta.

Day 4

Vikana päivänä käveltiin Vaci utcalla ja ostettiin viimeset tuliaiset. Oltiin lentokentällä jo yhdeltä, lento lähti 19:25. Odottelu oli väsyttävää, mutta lopulta oltiin Hesassa 22:30, ja Hervannassa 02:00. Tää päivä on menny toipumisessa koomassa. Matka oli huikea, säät suosivat meitä totaalisesti (täällä kun tuli lunta ihan kiitettävästi). Astma oireili koko matkan vähän pahemmin katupölyn takia, mutta kyllä kaikki oli sen arvoista! Menen ehdottomasti Budapestiin uudelleen. Ihmiset olivat todella ystävällisiä: metrossa paikka anettiin empimättä vanhemmalle ihmiselle, jos joltain tippui jotain niin se vietiin hälle... Lentokentällä pläräsin jotain mainoslehtee ja laitoin sen viereeni, mutta se tippuikin lattialle, niin vastakkaisella puolella käytävää istuva vanhempi rouva tuli sanomaan, että se tippui. Aivan uskomatonta! Suomalaiset voisivat ottaa mallia unkarilaisista.